Kanabidiol - tiež známy ako CBD dokáže liečiť mnohé zdravotné problémy. Znižuje záchvaty u ľudí s epilepsiou, uvoľňuje od bolesti, potláča stres a mnoho ďalšieho. Na rozdiel od tetrahydrokanabinolu (THC), CBD nie je psychoaktívny.

Výskumy dokazujú, že CBD vám pomôže kvalitne sa vyspať. V tomto článku sa dozviete všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť o užívaní CBD na poruchy spánku.

1.1 Čo hovorí výskum o vplyve CBD na spánok?

Aby sme pochopili vplyv CBD na spánok, musíme najskôr pochopiť, čo spôsobuje zlý spánok. Zlý spánok môže spôsobovať veľa fenoménov, ktoré sú podľa výskumníkov z Mayo Clinic nasledovné:

  • kofeín, najmä ak ho konzumujete pred spaním,
  • modré svetlo z TV obrazoviek pred spaním
  • poruchy duševného zdravia, ako je úzkosť, post traumatická stresová porucha a depresia,
  • lieky, ktoré môžu narušiť váš cyklus spánku-bdenia,
  • fyzické podmienky, ako je chronická bolesť a syndróm nepokojných nôh,
  • faktory prostredia, ako napríklad hlasné zvuky alebo nepohodlné lôžko.

Ak je vaša nespavosť spôsobená vonkajšími faktormi alebo s tým súvisiacimi stavmi, CBD vám jednoznačne pri liečbe príčin nespavosti aj úzkosti dokáže pomôcť.

Výsledky vedeckého výskumu zverejnené v roku 2019 odhalili, že CBD zlepšuje spánok alebo znižuje úzkosť. Štúdie sa zúčastnilo 72 respondentov, pričom 47 malo úzkosti a 25 trpeli nespavosťou. Týmto ľuďom každý deň podávali 25 miligramov CBD vo forme kapsúl. V prvom mesiaci 79,2 percenta pacientov uviedlo nižšiu hladinu úzkosti a 66,7 percenta hlásilo lepší spánok.

CBD vám pomôže zmierniť bolesti, kvôli ktorým môžete trpieť zlým spánkom. Farmakologická štúdia z roku 2018 priniesla prekvapujúce množstvo dôkazov, ktoré podporujú tvrdenie, že CBD tlmí bolesť. Autori tejto farmakologickej štúdie poznamenali, že CBD zlepšuje spánok práve znižovaním chronickej bolesti.

Ďalšie výskumy potvrdili, že CBD ovplyvňuje spánkový cyklus. Výskumná štúdia z roku 2014 zameraná na štyroch pacientov s Parkinsonovou chorobou potvrdila, že CBD zlepšuje príznaky poruchy spánku REM (RBD), t.j. poruchy, pri ktorej človek sníva. RBD sa spája so zlým spánkom a nočnými morami.

Športovci, ktorí pravidelne užívajú CBD produkty na dosiahnutie vyšších tréningových cieľov, tvrdia, že majú počas užívania CBD lepší a pokojnejší spánok.

1.2 Dôvody nie sú známe

Štúdie, ktoré vedú k záveru, že CBD zlepšuje spánok, nie sú vždy schopné vysvetliť prečo je to tak. Všetky výskumné štúdie sa však zhodujú v tom, že CBD zlepšuje spánok práve preto, že dokáže eliminovať základné príčiny nespavosti.

1.3 Ako užívať CBD produkty na zlepšenie spánku?

CBD je možné užívať v rôznych formách ako napr.:

  • vaporizačných koncentrátov,
  • olejov a tinktúr,
  • piluliek a kapsúl,
  • požívatín, akými sú napríklad gumové medvedíky.

Dávkovanie CBD závisí od mnohých faktorov. Od hmotnosti tela, ale tiež od podstaty vašich problémov so spánkom. To, čo funguje pre jednu skupinu ľudí, nemusí fungovať pre ostatných.

Väčšina klinických štúdií o vplyve CBD na spánok hovorí o užívaní CBD približne medzi 25 mg až 1 500 mg CBD denne. Najlepšie je začať s nízkym dávkovaním a postupne dávky zvyšovať, až kým nenájdete dávku, ktorá vám bude vyhovovať.

Veľa výskumných štúdií o vplyve CBD pri liečbe úzkosti a nespavosti hovorí, že mnoho pacientov si nevšimne okamžitý rozdiel. Niekedy trvá aj mesiac, kým si pacienti všimnú rozdiel. Buďte však trpezliví a nezabudnite, že výsledok nedosiahnete okamžite.

1.4 Vedľajšie účinky CBD

Recenzia z roku 2017 preskúmala viaceré štúdie o bezpečnosti CBD a dospela k záveru, že ide o veľmi bezpečnú liečbu.

Vedľajšie účinky CBD sú zriedkavé. V malom percente prípadov sa môžu vyskytnúť nasledovné vedľajšie účinky:

  • únava,
  • hnačka,
  • zmeny chuti do jedla,
  • zmeny hmotnosti.

1.5 Čo je potrebné urobiť pred vyskúšaním užívania CBD?

Skôr ako začnete užívať doplnky alebo lieky akéhokoľvek druhu vrátane CBD, tak je vhodné sa o tom porozprávať so svojím lekárom. Váš lekár vám vie najlepšie povedať, ako užívať CBD na zlepšenie spánku podľa vašich konkrétnych zdravotných problémov. CBD produkty môžu tiež reagovať aj s inými liekmi, ktoré užívate. Preto sa pred užívaním CBD produktov na zlepšenie spánku poraďte so svojím lekárom.

Ak sa rozhodnete CBD užívať je potrebné nájsť si kvalitný produkt. Predtým, než si zakúpite CBD od nejakej značky, preskúmajte históriu tejto spoločnosti. Vyvarujte sa spoločnosťiam, ktoré v minulosti nesprávne označovali CBD a rozhodnite sa pre CBD, ktoré boli testované treťou stranou.

Lekári neodporúčajú užívať lieky na spanie dlhšie ako niekoľko týždňov, inak to nie je ani v prípade CBD. Preto ak vás trápia problémy so spánkom, tak  je veľmi dôležité prísť na ich hlavnú príčinu. Možno budete potrebovať ďalšie lekárske vyšetrenie, zmenu spánkových návykov alebo zmenu liekov. Ak máte dlhodobé problémy so spánkom, poraďte sa so svojím lekárom.